
NAZYWAM SIĘ MACIEJ BARANIEWICZ.
OD 1997 ROKU, GDY ROZPOCZĄŁEM PRACĘ W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 11 W KRAKOWIE, ZAJMUJĘ SIĘ EDUKACJĄ OSÓB Z GŁĘBOKĄ WIELORAKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ. OD POCZĄTKU ZAWODOWEJ DROGI MIAŁEM SZCZĘŚCIE SPOTKAĆ WYBITNYCH PEDAGOGÓW I WSPANIAŁYCH LUDZI, KTÓRZY MIELI OGROMNY WPŁYW NA UKSZTAŁTOWANIE MNIE JAKO NAUCZYCIELA I CZŁOWIEKA. ZASZCZEPILI WIARĘ I PRZEKONANIE O KONIECZNOŚCI I MOŻLIWOŚCIACH EDUKACJI UCZNIÓW Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ORAZ POTRZEBIE CIĄGŁEGO ROZWOJU, SWOJEGO I POWIERZONYCH MI UCZNIÓW.
TO PRZEKONANIE ORAZ SPOSOBY REALIZACJI ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH STARAM SIĘ PRZEKAZYWAĆ I NIMI ZARAŻAĆ PODCZAS KONFERENCJI, PROWADZONYCH SZKOLEŃ CZY WARSZTATÓW.
Bardziej szczegółowo:
pedagog specjalny, psycholog, terapeuta integracji sensorycznej oraz indywidualnej stymulacji słuchu metodą Johansena. Od 1998 roku prowadzący szkolenia dla nauczycieli w Polsce i za granicą z zakresu diagnozy, edukacji i terapii uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. W dorobku: kilkadziesiąt szkoleń i konferencji z w/w zakresu w kraju i za granicą.
Współprowadzący 3-semestralne studia podyplomowe “AAC” zrealizowane z udziałem grantu MEN przy Akademii Pedagogiki Specjalnej w latach 1999-2001. Wykładowca w ramach podyplomowych studiów AAC na Uniwersytecie Pedagogicznym w latach 2016-2018.
Konsultant i realizator projektu „Przestrzeń Komunikacji” realizowanego przy Politechnice Krakowskiej (2018-2019).
Kreator innowacyjnego podejścia do edukacji osób z głębokim upośledzeniem umysłowym opartym na planowaniu, konstruowaniu i wykorzystywaniu przystosowań umożliwiających diagnozę, rozwój poznawczy i zabawę uczniów z wieloraką niepełnosprawnością;
Autor koncepcji PAP/ ACA Przystosowana Aktywność Poznawcza/adapted cognitive activity
Propagator idei przewagi edukacji nad opieką i terapią w pracy z tą grupą uczniów.
współtwórca standardów edukacji uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
Twórca programu pracy z uczniem z głęboką wieloraką niepełnosprawnością opartego na metodzie projektu
Autor publikacji i wystąpień dotyczących edukacji uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym
Baraniewicz M., Batko E., Ochał J. Pisarek A. „Stymulacja podstawowa jako forma edukacji osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością”[w:] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, J.Pilecki, S. Olszewski (red.), Kraków 1999.
Baraniewicz M. „Strukturyzacja najbliższego środowiska dziecka” [w:] M. Piszczek (red) „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”,Warszawa 2000
Baraniewicz M., Batko E., Ochał J. „Stymulacja sensomotoryczna” [w:] M. Piszczek (red) „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”,Warszawa 2000
Baraniewicz M. „Stymulacja w naturalnym środowisku” [w:] M. Piszczek (red) „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”,Warszawa 2000
Baraniewicz M.„Podstawy edukacji funkcjonalnej uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”[w:] K. Gąsiorek, A. Rakowska(red.) Szkoły ćwiczeń Akademii Pedagogicznej w Krakowie przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004
Baraniewicz M. „Głębokie upośledzenie umysłowe w kontekście komunikacyjnym” [w:] PilchJ., Przebinda E. (red) Gestem – Obrazem – Słowem. Materiały z III Krajowej Konferencji Wspomagające sposoby porozumiewania się. Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Kraków 2005
Baraniewicz D. , Baraniewicz M. „Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym” [w:] Baran J., Mikrut A. (red) Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie”. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007
Baraniewicz M. „Rola przystosowań w nabywaniu aktywności własnych uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [w:] Mikrut A., Wolska D. (red) Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2012
Baraniewicz M., Rozwijanie zainteresowań uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Biuletyn Sieci MPD. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za Krokiem” w Zamościu, Zamość 2013;
Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2016), Podmiotowość osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – zagrożenia versus dobra praktyka, [w:] Podmiotowość osób niepełnosprawnych, wyzwania edukacji, rehabilitacji i socjalizacji, A. Gagat-Matuła (red.), Lwów Pais, s. 25-38, 2015;