O mnie

NAZYWAM SIĘ MACIEJ BARANIEWICZ.
OD 1997 ROKU, GDY ROZPOCZĄŁEM PRACĘ W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 11 W KRAKOWIE, ZAJMUJĘ SIĘ EDUKACJĄ OSÓB Z GŁĘBOKĄ WIELORAKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ. OD POCZĄTKU ZAWODOWEJ DROGI MIAŁEM SZCZĘŚCIE SPOTKAĆ WYBITNYCH PEDAGOGÓW I WSPANIAŁYCH LUDZI, KTÓRZY MIELI OGROMNY WPŁYW NA UKSZTAŁTOWANIE  MNIE JAKO NAUCZYCIELA I CZŁOWIEKA. ZASZCZEPILI WIARĘ I PRZEKONANIE O KONIECZNOŚCI I MOŻLIWOŚCIACH EDUKACJI UCZNIÓW Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ORAZ POTRZEBIE CIĄGŁEGO ROZWOJU, SWOJEGO I POWIERZONYCH MI UCZNIÓW. 
TO PRZEKONANIE ORAZ SPOSOBY REALIZACJI ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH STARAM SIĘ PRZEKAZYWAĆ I NIMI ZARAŻAĆ PODCZAS KONFERENCJI, PROWADZONYCH SZKOLEŃ CZY WARSZTATÓW. 

Bardziej szczegółowo:

pedagog specjalny, psycholog, terapeuta integracji sensorycznej oraz indywidualnej stymulacji słuchu metodą Johansena. Od 1998 roku prowadzący szkolenia dla nauczycieli  w Polsce i za granicą z zakresu diagnozy, edukacji i terapii uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. W dorobku: kilkadziesiąt szkoleń i konferencji z w/w zakresu w kraju i za granicą.

Współprowadzący 3-semestralne studia podyplomowe “AAC” zrealizowane z udziałem grantu MEN przy Akademii Pedagogiki Specjalnej w latach 1999-2001. Wykładowca w ramach podyplomowych studiów AAC na Uniwersytecie Pedagogicznym w latach 2016-2018.

Konsultant i realizator projektu „Przestrzeń Komunikacji” realizowanego przy Politechnice Krakowskiej (2018-2019).

Kreator innowacyjnego podejścia do edukacji osób z głębokim upośledzeniem umysłowym opartym na planowaniu, konstruowaniu i wykorzystywaniu przystosowań umożliwiających diagnozę, rozwój poznawczy i zabawę uczniów z wieloraką niepełnosprawnością;

Autor koncepcji PAP/ ACA Przystosowana Aktywność Poznawcza/adapted cognitive activity

Propagator idei przewagi edukacji nad opieką i terapią w pracy z tą grupą uczniów.

współtwórca standardów edukacji uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

Twórca programu pracy z uczniem z głęboką wieloraką niepełnosprawnością opartego na metodzie projekt
u

Autor publikacji i wystąpień dotyczących edukacji uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym

Baraniewicz M., Batko E., Ochał J. Pisarek A. „Stymulacja podstawowa jako forma edukacji osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością”[w:] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, J.Pilecki, S. Olszewski (red.), Kraków 1999.

Baraniewicz M. „Strukturyzacja najbliższego środowiska dziecka” [w:] M. Piszczek (red) „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”,Warszawa 2000

Baraniewicz M., Batko E., Ochał J. „Stymulacja sensomotoryczna” [w:] M. Piszczek (red) „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”,Warszawa 2000

Baraniewicz M. „Stymulacja w naturalnym środowisku” [w:] M. Piszczek (red) „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”,Warszawa 2000

Baraniewicz M.„Podstawy edukacji funkcjonalnej uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”[w:] K. Gąsiorek, A. Rakowska(red.) Szkoły ćwiczeń Akademii Pedagogicznej w Krakowie przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004

Baraniewicz M. „Głębokie upośledzenie umysłowe w kontekście komunikacyjnym” [w:] PilchJ., Przebinda E. (red) Gestem – Obrazem – Słowem. Materiały z III Krajowej Konferencji Wspomagające sposoby porozumiewania się. Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Kraków 2005

Baraniewicz D. , Baraniewicz M. „Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym” [w:] Baran J., Mikrut A. (red) Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie”. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007

Baraniewicz M.Rola przystosowań w nabywaniu aktywności własnych uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [w:] Mikrut A., Wolska D. (red) Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2012

Baraniewicz M., Rozwijanie zainteresowań uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Biuletyn Sieci MPD. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za Krokiem” w Zamościu, Zamość 2013;

Baraniewicz M., Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [w:] Smyczek A., Szczawiński P., Szwiec-Kolanko J., [red.] Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju, Fundacja Szkoła bez Barier, Kraków 2015;

Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2016), Podmiotowość osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – zagrożenia versus dobra praktyka, [w:] Podmiotowość osób niepełnosprawnych, wyzwania edukacji, rehabilitacji i socjalizacji, A. Gagat-Matuła (red.), Lwów Pais, s. 25-38,  2015;

Baraniewicz D., Baraniewicz M., Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w drodze ku dorosłości, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Kwartalnik Naukowy nr 25, 2017;https://www.ejournals.eu/Niepelnosprawnosc/2017/25-2017/art/10728/

Baraniewicz M., Standardy opieki w edukacji i terapii osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Górka A., Karwacka M., [red.] Dorośli z wieloraką niepełnosprawnością. Potrzeby, prawa i możliwości, CLIWR Demostenes, Poznań 2022;