PAP/ACA – opis

przystosowana aktywność poznawcza/adapted cognitive activity

Co trzeba wiedzieć?

Koncepcja przystosowanej aktywności poznawczej ma swoje źródło w poszukiwaniu form aktywności, które odpowiadając na potrzeby sensoryczne osoby z GWN będą również odkrywać, zaspokajać i rozwijać jego potrzeby sprawstwa i aktywności własnej.

Dobrze zaplanowana i przeprowadzona jest źródłem napędowym rozwoju poznawczego ucznia z GWN. Kluczowymi pojęciami w metodzie są: zmysł dominujący, pozycja zero, przystosowanie, aktywność własna, schemat sensomotoryczny, gimnastyka umysłowa.

Dlaczego to jest ważne?

W podejściach terapeutycznych oraz metodach stymulacji rozwoju osób z GWN dominują te oparte na zbieraniu doświadczeń sensorycznych, w których stroną aktywną jest nauczyciel/ opiekun. Miarą skuteczności tych oddziaływań jest zadowolenie/ uśmiech dziecka. Brak jest obiektywnych, stałych parametrów podlegających ocenie, które można by było rozpatrywać w kategoriach umięjętności. Uśmiech nie może być jedyną wskazówką i miernikiem skuteczności danego podejścia.

PAP umożliwia rejestrację parametrów dodatkowych którymi są m.in: poziom koncentracji, koordynacja wzrokowo ruchowa, rodzaj użytego schematu i jego adekwatność, dostrzeganie skuteczności versus nieskuteczności działania, nastawienie na cel, czas utrzymania pozycji zero, umiejętność powrotu do pozycji zero.

Co można osiągnąć?

Dzięki realizacji metody PAP uzyskuje się zmianę w funkcjonowaniu ucznia w sferach emocjonalnej, poznawczej i motorycznej. Jej efektem jest:

  • wzrost aktywności ucznia
  • rozwój jego zainteresowań
  • świadomość własnych działań
  • sprawstwo, przeżycie sukcesu, samodzielność
  • pojawienie się nowych umiejętności motorycznych i sensomotorycznych
  • aktywność własna
  • lepsza jakość realizowanej opieki
  • wyższa jakość życia podopiecznych

SZKOLENIE REALIZOWANE W FORMIE STACJONARNEJ NA ZAMOWIENIE PLACÓWKI ORAZ ON-LINE