Struktura Akademii

Akademia GWN przedstawia propozycję rozwoju kompetencji nauczycielskich dla osób zajmujących się edukacją, opieką i terapią uczniów z Głęboką Wieloraką Niepełnosprawnością.

Forma prezentacji ma umożliwić uporządkowanie wiedzy w tym obszarze oraz ustrukturyzowane jej zdobywanie dla adeptów oraz poszerzanie w ramach wybranych modułów dla osób, które poszukują uzupełnienia oraz rozwijania swojej wiedzy i warsztatu edukacyjno- terapeutycznego

W ramach Akademii można korzystać z materiałów informacyjnych prezentowanych na stronie, szkoleń realizowanych w formach dostosowanych do potrzeb użytkowników oraz szkoleń i tutoriali zamieszczonych na PLATFORMIE GWN. Aby zapoznać się z zawartością platformy należy dokonać rejestracji

W ramach Platformy prezentuję treści stanowiące kanon oraz elementy go uzupełniające. Korzystanie z niektórych poziomów wiedzy wymaga uzyskania do nich dostępu poprzez zaznajomienia się z informacjami prezentowanymi na poziomach je poprzedzających. Część szkoleń jest natomiast uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy w ramach nurtu podstawowego. Zdecydowana większość propozycji szkoleniowych w ramach Akademii będzie dostępna w formie możliwych do samodzielnego zestawiania modułów.

Szkolenia będą dostępne w formach stacjonarnej i on line. W przypadku szkoleń on line będzie można z nich korzystać poprzez udział w czasie rzeczywistym lub poprzez uzyskanie dostępu do nagrania.

Proponuję przedstawienie możliwości oddziaływań i wsparcia w obszarze edukacji, opieki i terapii jako kontinuum od momentu zdiagnozowania (uwidocznienia się) zaburzeń wskazujących na głęboką wieloraką niepełnosprawność do zakończenia edukacji szkolnej. Ty poszukując rozwiązań i możliwości wsparcia swojego ucznia musisz odpowiedzieć sobie na pytanie (dokonać oceny/diagnozy) w którym miejscu tego kontinuum się on znajduje? To uchroni jego i ciebie przed stosowaniem nieadekwatnych form i metod pracy

Uczniowie z GWN to najbardziej wewnętrznie zróżnicowana grupa osób z niepełnosprawnościami z pośród wszystkich uczniów realizujących obowiązek szkolny. W żadnym innym zespole klasowym nie może dojść do spotkania tak odmiennie funkcjonujących osób. Powoduje to konieczność zindywidualizowania oddziaływań i pogodzenia często bardzo zróżnicowanych potrzeb dotyczących edukacji, opieki i terapii. To zróżnicowanie ma przejawiać się m.in budowaniem indywidualnej przestrzeni edukacyjnej obejmującej sferę emocjonalną, komunikacyjną i poznawczą.

Proces edukacyjny rozpoczynamy od najważniejszego elementu, bez którego żadna metoda terapeutyczna, żaden rodzaj doświadczeń stymulacyjnych nie będzie skuteczny lub jego siła będzie znacząco osłabiona. Rozpoczynamy od zbudowania RELACJI. Umiejętne jej tworzenie stanie się bazą do zdobywania kolejnych umiejętności i otwartości na nowe…Będzie tworzywem dzięki któremu zawsze będziesz mieć przed oczami ucznia a z tyłu głowy wyuczone metody i strategie postępowania a nie na odwrót. Nabierzesz, rozwiniesz lub ugruntujesz swoją wrażliwość na sygnały niewerbalne ucząc się dostosowywać tempo i intensywność relacji do potrzeb i możliwości ucznia. Uzyskasz wgląd w zasoby jakie w tym zakresie posiadasz oraz ograniczenia które Ci towarzyszą. Jako świadomy i profesjonalny nauczyciel i terapeuta chcesz to wiedzieć, nawet jeśli okaże się, że to nie Twoja „bajka”. To też trzeba mieć odwagę sobie powiedzieć. Nie każdy może być nauczycielem fizyki, nie każdy może być nauczycielem ucznia z GWN. W odpowiedzi na te pytania pomoże Ci Diagnoza możliwości komunikacyjnych

Edukacja osób z GWN obejmuje dwa podstawowe moduły i wokół nich proponowane są pierwsze dostępne szkolenia:

Stymulacja podstawowa (bazalna) jest formą oddziaływań mającą na celu uzyskanie poczucia bezpieczeństwa i przewidywalności oraz podstawowej świadomości swojego ciała, jego granic i możliwości. Umożliwia zbudowanie relacji i zrębów komunikacji umożliwiającej uzyskanie homeostazy
w kontakcie z otaczającym środowiskiem społecznym. Jest okazją do oceny i rozwoju potrzeb stymulacyjnych oraz możliwości poznawczych. Adekwatne oddziaływania na poziomie podstawowym są szansą na maksymalne wykorzystanie potencjału rozwojowego ze zminimalizowaniem ryzyka występowania stereotypowych zachowań autostymulacyjnych.

Stymulacja totalna to kolejny etap edukacji i drogi
w zdobywaniu wiedzy o świecie osoby z GWN. Umożliwia odpowiednio przygotowanemu do niej na poziomie podstawowym uczniowi wyjść poza obszar biernych oddziaływań stymulacyjnych i stać się aktywnym badaczem i obserwatorem otaczającej rzeczywistości. Dla niektórych będzie ona zbiorem wrażeń a dla niektórych miejscem pierwszych bardziej złożonych spostrzeżeń. Dla jednych i drugich staje się szansą rozwoju i zdobywania wiedzy
o świecie w formie dostosowanej do potrzeb
i możliwości. Zatrzymanie się w pracy edukacyjnej na poziomie podstawowym może nieść za sobą poważne zagrożenia dla ucznia ale również towarzyszącego mu nauczyciela. Uczeń mający takie kompetencje
a nie doświadczający rzeczywistości na bardziej złożonym poziomie może zostać pozbawiony możliwości rozwoju co w konsekwencji niesie ryzyko nadmiernego zainteresowania wrażeniami skierowanymi na doświadczanie własnego ciała przekształcającymi się w stereotypowe zachowania autostymulacyjne.